Urmarirea dezvoltarii copilului, mai ales in primii ani, poate fi pentru parinti bucurie, surpriza sau, uneori, motiv de ingrijorare.

In afara interesului pentru cresterea somatica, obiectivata de curbele de greutate si talie, numerosi psihologi au studiat ritmul achizitiilor psiho-motorii incercand sa le stadializeze pe etape de varsta.

Fie ca este vorba de progresele neuro-motorii sau psiho-intelectuale, este important de stiut ca fiecare copil este diferit, atingandu-si potentialul in propriul sau ritm, greu de standardizat. Unii copii pot avea precocitati motorii in timp ce altii se dezvolta mai rapid cognitiv, emotional sau social.

Ca parinti, poate ca cel mai important ar fi sa nu lasam totul doar in voia “naturii”. Sa dam valoare timpului petrecut impreuna observandu-i atent, invatandu-i si “antrenandu-i” sa-si dezvolte capacitatile.

Si, bineinteles, la orice motiv de ingrijorare, sa consultam neantarziat medicul !

Acesta ne poate risipi sau confirma indoielile, cu cat mai degraba, cu atat mai bine. Sansa eventuala de recuperare a unui deficit de  multe ori scade cu inaintarea in varsta.

Cand identifica probleme de limbaj si de comunicare, pediatrul poate propune, inaintea vizitei la neuro- psihiatrul infantil si un consult ORL pentru verificarea auzului.

Exista variate clasificari, mai severe sau mai indulgente, referitoare la ritmul de achizitie a motilitatii in paralel cu acumularile emotional-comportamentale, de cunoastere, vorbire si comunicare. Toate au, pana la urma, doar valoare orientativa.

Asa numitele “pietre de hotar” (“milestones”) ale etapelor dezvoltarii copilului 0-5 ani supravegheaza, in ansamblu, cinci domenii de evolutie:

  1. abilitatile motorii grosiere (cum ar fi tinutul capului, taratul, mersul…);
  2. miscarile fine (de ex, apucatul obiectelor, suprapunerea cuburilor, desenatul…);
  3. achizitia de limbaj (vorbire si intelegere);
  4. gandirea (selectia obiectelor, imaginatie…);
  5. interactiunea sociala (afectivitate, joc, comportament de grup…)

Iata, pe scurt, cam ce “pretentii” avem de la cei mici…  Detaliile raman pentru analiza specialistilor.

Prima luna: mananca 6-8 mese si doarme spre 20 de ore pe zi.

2 luni :

  • zambeste mamei pe care o urmareste cu privirea;
  • tresare la zgomote;

3 luni :

  • ridica capul arcuind trunchiul cand este pus pe burta;
  • urmareste obiecte si zgomote din apropiere;
  • zambeste si celorlalti;

4 luni :

  • tine bine capul;
  • apuca obiecte cu mana;
  • gangureste, rade si incearca sa imite sunete;

6 luni :

  • se rostogoleste de pe burta pe spate si invers;
  • muta obiecte dintr-o mana in alta;
  • rade in hohote, se sperie de straini

7 luni :

  • isi recunoaste numele cand e strigat;
  • cauta obiectul ascuns;

9 luni :

  • sta bine in sezut, se ridica cu sprijin, se taraste sau merge “de-a busilea”;
  • apuca cu degetele (police-index);
  •  duce lingurita la gura;
  • spune bisilabe precum “ta-ta”, “ma-ma”;

12 luni:

  • merge sprijinit sau singur;
  • poate bea din cana cu ajutor;
  • spune macar un cuvant;
  • se amuza imitand;

18 luni:

  • merge independent;
  • spune in jur de 5-15 cuvinte simple;
  • indica partile corpului;
  • construieste turnuri din 3 cuburi;

2 ani :

  • fuge si sare; urca scarile cu sprijin;
  • spune propozitii din doua cuvinte, isi spune prenumele;
  • executa comenzi simple; apare comportamentul  negativ;
  • deseneaza bastonase;
  • joaca jocuri de imaginatie;

3 ani :

  • se catara si urca bine scarile, sta putin intr-un picior:
  • poate manca singur folosind lingura sau furculita;
  • vorbeste in propozitii din mai multe cuvinte;
  • foloseste pronumele si pluralul;
  •  isi stie numele si sexul;
  • deseneaza triunghiul;
  • alege obiectele dupa forma si culoare;

4 ani :

  • se imprieteneste cu persoane din afara familiei;
  • deseneaza cruciulite, cercuri si patrate , oameni din trei parti;
  • recunoaste si denumeste patru culori;
  • pune multe intrebari;
  • merge pe tricicleta;

5 ani :

  • topaie, sare sau ocoleste obstacole;
  • deseneaza oameni din sase parti;
  • isi spune numele si adresa;
  • vorbeste cursiv, numara macar pana la 10;
  • se imbraca cu ajutor.

Articolul prezentat are caracter informativ, el nu inlocuieste prezentarea la doctor si prescriptiile de specialitate pe baza consultului medical.

Etichete : , ,

One Response to Achizitii psiho-motorii ale copilului mic

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>